Een historisch record verbroken in het Panamakanaal door een Liberiaans containerschip

Een historisch record verbroken in het Panamakanaal door een Liberiaans containerschip

Op 30 augustus 2024 heeft het Panamakanaal een nieuwe mijlpaal in zijn maritieme geschiedenis bereikt. Het containerschip MSC Marie is nu houder van het record van het schip met de grootste vervoerscapaciteit dat het beroemde kanaal heeft gepasseerd. Met 17.640 teu (twenty feet equivalent unit) overtreft deze gigant van de zeeën de vorige recordhouder, de Ever Max, die een iets kleinere capaciteit had van 17.312 teu.

De MSC Marie, 366 meter lang en 51 meter breed, voer het kanaal in vanaf de Mexicaanse haven van Manzanillo voordat het zijn reis vervolgde naar een Caribische haven. De doorgang maakte niet alleen indruk vanwege de enorme omvang van het schip, maar ook vanwege het bedrag van de betaalde tol: meer dan 1,3 miljoen dollar. Dit bedrag benadrukt het economische en strategische belang van het Panamakanaal voor de wereldhandel, waarbij elke doorgang een aanzienlijke financiële inzet voor de rederijen vertegenwoordigt.

De autoriteit van het Panamakanaal (ACP) prees deze uitzonderlijke prestatie in een persbericht en benadrukte dat de MSC Marie nu “het schip met de grootste laadcapaciteit is dat ooit het kanaal is gepasseerd”. Deze nieuwe prestatie toont aan hoe de uitbreiding van het kanaal, voltooid in 2016, het mogelijk heeft gemaakt om steeds grotere schepen te ontvangen, waardoor de zeeroute een cruciale hub is geworden voor de handel tussen de Stille Oceaan en de Caribische Zee.

Het Panamakanaal, geopend op 15 augustus 1914 door de Verenigde Staten en 80 kilometer lang, heeft sindsdien meer dan 1,2 miljoen schepen verwelkomd. Het oversteken van deze waterweg, die ongeveer acht uur duurt, vermijdt de lange en gevaarlijke route rond Kaap Hoorn, waardoor het zijn status als onmisbare doorgang voor de wereldwijde maritieme handel heeft versterkt.

Dit record symboliseert niet alleen de technologische vooruitgang in de maritieme sector, maar ook het strategische belang van het Panamakanaal voor het goederenvervoer. Terwijl de wereldhandel blijft groeien en de schepen steeds groter worden, blijft het kanaal een cruciale infrastructuur, aangepast aan de moderne uitdagingen van de navigatie. De passage van de MSC Marie is daar het overtuigende bewijs van.

Bron:
Nieuwsblad

Door verder te surfen op de website verheyen.be, aanvaardt u het gebruik van cookies. Meer info